Pages Menu
 

Categories Menu
Świat biznesu - doradztwo biznesowe Warszawa
Biznes może być mały jak i duży. Każdy biznesmen ma swoje marzenia, każdy właściwie chce być wielkim przedsiębiorcą, zarabiać miliony dolarów, złotówek czy tam euro. Każdy
Dobra zabawa firmowa w Zakopanem - imprezy integracyjne dla firm
Każdy szef doskonale wie że o sukcesie w jego firmie decyduje to czy pracownicy ze sobą współpracują, czy siebie lubią czy wręcz przeciwnie przychodzą co
Prestiżowa lokalizacja biura - wirtualne biuro Warszawa Centrum
Wiele osób zaczynających swój biznes ma ochotę na prestiżową lokalizację swojej firmy, jednak umówmy się mało kogo stać na lokalizację jaką jest warszawa
Firmowe finanse - aktywa w firmie. Księgowość dla firm Mokotów
Działalność przedsiębiorstwa ma zazwyczaj jeden cel, ma przynosić zyski właścicielowi lub udziałowcom. Bez względu na to gdzie firma w cywilizowanym kraju
Jak zaprojektować skuteczne logo: zasady, kroki i narzędzia
Projektowanie logo dla firmy to proces, który łączy kreatywność z strategicznym myśleniem. Tworzenie skutecznego znaku rozpoznawczego wymaga zrozumienia podstawowych
Sposoby finansowania. Szkolenia leasingowe - Leasing operacyjny
Finansowanie w firmie jest bardzo ważnym elementem działalności każdej jednej firmy. Bez odpowiedniego finansowania trudno będzie przetrwać przedsiębiorcy
Jak zaprojektować logo: kluczowe zasady i krok po kroku
Jak zaprojektować logo dla firmy? Kluczowe kroki i zasady opisują, jak stworzyć znak graficzny, który będzie nie tylko estetyczny, ale także skutecznie odzwierciedla

Posted by on paź 7, 2017 in Ekonomia |

Monopson

Monopson

Monopson, jedyny nabywca; odpowiednik monopolu w dziedzinie zakupu. Monopsonista może zatem wyznaczać ceną nabycia dla siebie najkorzystniejszą. Każde przedsiębiorstwo jest jednocześnie sprzedawcą (własnych wyrobów) i nabywcą (środków produkcji, siły roboczej). Istnieją więc sytuacje, gdy monopolista, jeżeli Jest jedynym lub głównym nabywcą jakiegoś surowca lub półfabrykatu staje się jednocześnie monopsonistą. Eksploatuje wówczas z jednej strony — przez ceny sprzedaży — swoich odbiorców, z drugiej zaś — przez ceny zakupu — dostawców. Monopsonistami są np. monopole tytoniowe (zakup liści tytoniu), monopole petrochemiczne (ropy). Również przedsiębiorstwo nie będące monopolem, Jeżeli — choćby ze względu na swoją lokalizację — opanuje jakiś lokalny rynek zakupu, staje się na nim monopsonistą. Z m. mamy do czynienia tylko wtedy, kiedy na rynku znajduje się jeden nabywca 1 wielu nie zorganizowanych sprzedawców (dostawców). Nie możemy natomiast mówić o m. w sytuacji, gdy na rynku znajduje się wprawdzie jeden tylko nabywca, ale i tylko Jeden sprzedawca (monopolista). Jeżeli jedyny nabywca jest jednocześnie monopolistą w zakresie swoich własnych wyrobów, mówimy o monopolu bilateralnym. Jest to sytuacja typu oligopolistycznego. Jeżeli każdy z partnerów na własną rękę prowadzi politykę monopolistyczną, ich zyski będą niższe niż w przypadku gdyby doszli do porozumienia. W praktyce zatem takie sytuacje prowadzą do powiązań monopolistycznych typu pionowego.