Pages Menu
 

Categories Menu
Jak bawią się firmy? Atrakcje na imprezy firmowe - imprezy tematyczne dla firm Zakopane;
Zapewne każdy z nas słyszał opowieści o legendarnych imprezach firmowych, na których działy się dziwne sytuacje. Jednym z miejsc
Warto inwestować w silną markę pracodawcy
Posiadanie silnej marki pracodawcy wiąże się z szeregiem korzyści. Poznaj jakie są korzyści płynące z silnej marki pracodawcy.
Pracuję w fajnej firmie
Dla pracowników świadomość,
Świat biznesu - doradztwo biznesowe Warszawa
Biznes może być mały jak i duży. Każdy biznesmen ma swoje marzenia, każdy właściwie chce być wielkim przedsiębiorcą, zarabiać miliony dolarów, złotówek czy tam euro. Każdy
Twórz więzi i zmotywuj zespół w unikalnym otoczeniu
W dzisiejszym świecie, w którym tempo pracy jest coraz bardziej intensywne, a konkurencja stale rośnie, zespół pracowniczy jest kluczowym czynnikiem sukcesu każdej organizacji.
Jak inwestować - system inwestycyjny. Alternatywna spółka inwestycyjna - inwestycja w opcje
Jeżeli mamy pieniądze czasami myślimy o tym że powinniśmy je w coś zainwestować, jednak nie jest to taka prosta sprawa wybrać
Dobra zabawa firmowa w Zakopanem - imprezy integracyjne dla firm
Każdy szef doskonale wie że o sukcesie w jego firmie decyduje to czy pracownicy ze sobą współpracują, czy siebie lubią czy wręcz przeciwnie przychodzą co
Lotto.
Zdecydowałeś się spróbować swojego szczęścia i wybrałeś się do jednego z kiosków, aby zakupić los na loterię? Wybrałeś liczby, które są dla Ciebie ważne, a może losowo zdecydowałeś, które będą najodpowiedniejsze?

Posted by on paź 7, 2017 in Ekonomia |

Monopson

Monopson, jedyny nabywca; odpowiednik monopolu w dziedzinie zakupu. Monopsonista może zatem wyznaczać ceną nabycia dla siebie najkorzystniejszą. Każde przedsiębiorstwo jest jednocześnie sprzedawcą (własnych wyrobów) i nabywcą (środków produkcji, siły roboczej). Istnieją więc sytuacje, gdy monopolista, jeżeli Jest jedynym lub głównym nabywcą jakiegoś surowca lub półfabrykatu staje się jednocześnie monopsonistą. Eksploatuje wówczas z jednej strony — przez ceny sprzedaży — swoich odbiorców, z drugiej zaś — przez ceny zakupu — dostawców. Monopsonistami są np. monopole tytoniowe (zakup liści tytoniu), monopole petrochemiczne (ropy). Również przedsiębiorstwo nie będące monopolem, Jeżeli — choćby ze względu na swoją lokalizację — opanuje jakiś lokalny rynek zakupu, staje się na nim monopsonistą. Z m. mamy do czynienia tylko wtedy, kiedy na rynku znajduje się jeden nabywca 1 wielu nie zorganizowanych sprzedawców (dostawców). Nie możemy natomiast mówić o m. w sytuacji, gdy na rynku znajduje się wprawdzie jeden tylko nabywca, ale i tylko Jeden sprzedawca (monopolista). Jeżeli jedyny nabywca jest jednocześnie monopolistą w zakresie swoich własnych wyrobów, mówimy o monopolu bilateralnym. Jest to sytuacja typu oligopolistycznego. Jeżeli każdy z partnerów na własną rękę prowadzi politykę monopolistyczną, ich zyski będą niższe niż w przypadku gdyby doszli do porozumienia. W praktyce zatem takie sytuacje prowadzą do powiązań monopolistycznych typu pionowego.