Pages Menu
 

Categories Menu
Dlaczego warto wybrać drukarnię opakowań kartonowych dla Twojej firmy?
W dzisiejszym, bardzo konkurencyjnym rynku, to, jak prezentuje się produkt, ma bezpośredni wpływ na jego sukces. Opakowania pełnią kluczową rolę w
Biuro w centrum Warszawy. Wirtualny adres biura
Zapewne adres firmy usytuowany w centrum Warszawy dla wielu ludzi jest oznaką prestiżu. W dzisiejszych czasach jest to prostsze niże może Ci się wydawać. Wystarczy skorzystać
Integracja pracowników - najlepsza agencja eventowa: ranking
Każdy marzy o pracy w fajnym zespole, gdzie atmosfera jest tak miła że do pracy przychodzimy z przyjemnością, z chęcią spotykamy się z naszymi współpracownikami
Franczyza - dla kogo?
GPoland https://gpoland.com.pl/ proponuje współpracę franczyzową. Franczyza jest dobrym sposobem na biznes dla wszystkich tych, którzy postanowili otworzyć swoją pierwszą firmę i nie mają w tej dziedzinie
Weryfikuj informacje - to bardzo ważne
Artykuły prasowe – źródło wiedzy
Artykuły prasowe to niewątpliwie źródło wiedzy i najważniejszych informacji. Przedstawiają aktualne wydarzenia z kraju i świata. Z pewnością warto
Twórz więzi i zmotywuj zespół w unikalnym otoczeniu
W dzisiejszym świecie, w którym tempo pracy jest coraz bardziej intensywne, a konkurencja stale rośnie, zespół pracowniczy jest kluczowym czynnikiem sukcesu każdej organizacji.
Pomyśl o swoim własnym kantorze
Twój własny kantor w Bydgoszczy? Jeśli o tym myślisz, to warto, abyś przeczytał ten tekst. Nie twierdzimy, że jest to zły pomysł ale trzeba mieć świadomość jakie mogą nas napotkać trudności

Posted by on paź 7, 2017 in Ekonomia |

Monopson

Monopson

Monopson, jedyny nabywca; odpowiednik monopolu w dziedzinie zakupu. Monopsonista może zatem wyznaczać ceną nabycia dla siebie najkorzystniejszą. Każde przedsiębiorstwo jest jednocześnie sprzedawcą (własnych wyrobów) i nabywcą (środków produkcji, siły roboczej). Istnieją więc sytuacje, gdy monopolista, jeżeli Jest jedynym lub głównym nabywcą jakiegoś surowca lub półfabrykatu staje się jednocześnie monopsonistą. Eksploatuje wówczas z jednej strony — przez ceny sprzedaży — swoich odbiorców, z drugiej zaś — przez ceny zakupu — dostawców. Monopsonistami są np. monopole tytoniowe (zakup liści tytoniu), monopole petrochemiczne (ropy). Również przedsiębiorstwo nie będące monopolem, Jeżeli — choćby ze względu na swoją lokalizację — opanuje jakiś lokalny rynek zakupu, staje się na nim monopsonistą. Z m. mamy do czynienia tylko wtedy, kiedy na rynku znajduje się jeden nabywca 1 wielu nie zorganizowanych sprzedawców (dostawców). Nie możemy natomiast mówić o m. w sytuacji, gdy na rynku znajduje się wprawdzie jeden tylko nabywca, ale i tylko Jeden sprzedawca (monopolista). Jeżeli jedyny nabywca jest jednocześnie monopolistą w zakresie swoich własnych wyrobów, mówimy o monopolu bilateralnym. Jest to sytuacja typu oligopolistycznego. Jeżeli każdy z partnerów na własną rękę prowadzi politykę monopolistyczną, ich zyski będą niższe niż w przypadku gdyby doszli do porozumienia. W praktyce zatem takie sytuacje prowadzą do powiązań monopolistycznych typu pionowego.