Pages Menu
 

Categories Menu
Nowa firma a lokalizacja - wirtualne biuro w Warszawie centrum
Zakładając działalność gospodarczą czasem stajemy przed dylematem jaką wpisać mamy siedzibę naszej firmy. Jest to uzasadnione z kilku powodów, jednak z pomocą
Weryfikuj informacje - to bardzo ważne
Artykuły prasowe – źródło wiedzy
Artykuły prasowe to niewątpliwie źródło wiedzy i najważniejszych informacji. Przedstawiają aktualne wydarzenia z kraju i świata. Z pewnością warto
Franczyza - dla kogo?
GPoland https://gpoland.com.pl/ proponuje współpracę franczyzową. Franczyza jest dobrym sposobem na biznes dla wszystkich tych, którzy postanowili otworzyć swoją pierwszą firmę i nie mają w tej dziedzinie
Pomyśl o swoim własnym kantorze
Twój własny kantor w Bydgoszczy? Jeśli o tym myślisz, to warto, abyś przeczytał ten tekst. Nie twierdzimy, że jest to zły pomysł ale trzeba mieć świadomość jakie mogą nas napotkać trudności
Dobra zabawa firmowa w Zakopanem - imprezy integracyjne dla firm
Każdy szef doskonale wie że o sukcesie w jego firmie decyduje to czy pracownicy ze sobą współpracują, czy siebie lubią czy wręcz przeciwnie przychodzą co
Świat biznesu - doradztwo biznesowe Warszawa
Biznes może być mały jak i duży. Każdy biznesmen ma swoje marzenia, każdy właściwie chce być wielkim przedsiębiorcą, zarabiać miliony dolarów, złotówek czy tam euro. Każdy
Biuro w centrum Warszawy. Wirtualny adres biura
Zapewne adres firmy usytuowany w centrum Warszawy dla wielu ludzi jest oznaką prestiżu. W dzisiejszych czasach jest to prostsze niże może Ci się wydawać. Wystarczy skorzystać

Posted by on paź 7, 2017 in Ekonomia |

Monopson

Monopson, jedyny nabywca; odpowiednik monopolu w dziedzinie zakupu. Monopsonista może zatem wyznaczać ceną nabycia dla siebie najkorzystniejszą. Każde przedsiębiorstwo jest jednocześnie sprzedawcą (własnych wyrobów) i nabywcą (środków produkcji, siły roboczej). Istnieją więc sytuacje, gdy monopolista, jeżeli Jest jedynym lub głównym nabywcą jakiegoś surowca lub półfabrykatu staje się jednocześnie monopsonistą. Eksploatuje wówczas z jednej strony — przez ceny sprzedaży — swoich odbiorców, z drugiej zaś — przez ceny zakupu — dostawców. Monopsonistami są np. monopole tytoniowe (zakup liści tytoniu), monopole petrochemiczne (ropy). Również przedsiębiorstwo nie będące monopolem, Jeżeli — choćby ze względu na swoją lokalizację — opanuje jakiś lokalny rynek zakupu, staje się na nim monopsonistą. Z m. mamy do czynienia tylko wtedy, kiedy na rynku znajduje się jeden nabywca 1 wielu nie zorganizowanych sprzedawców (dostawców). Nie możemy natomiast mówić o m. w sytuacji, gdy na rynku znajduje się wprawdzie jeden tylko nabywca, ale i tylko Jeden sprzedawca (monopolista). Jeżeli jedyny nabywca jest jednocześnie monopolistą w zakresie swoich własnych wyrobów, mówimy o monopolu bilateralnym. Jest to sytuacja typu oligopolistycznego. Jeżeli każdy z partnerów na własną rękę prowadzi politykę monopolistyczną, ich zyski będą niższe niż w przypadku gdyby doszli do porozumienia. W praktyce zatem takie sytuacje prowadzą do powiązań monopolistycznych typu pionowego.