Pages Menu
 

Categories Menu
Warto inwestować w silną markę pracodawcy
Posiadanie silnej marki pracodawcy wiąże się z szeregiem korzyści. Poznaj jakie są korzyści płynące z silnej marki pracodawcy.
Pracuję w fajnej firmie
Dla pracowników świadomość,
Pomyśl o swoim własnym kantorze
Twój własny kantor w Bydgoszczy? Jeśli o tym myślisz, to warto, abyś przeczytał ten tekst. Nie twierdzimy, że jest to zły pomysł ale trzeba mieć świadomość jakie mogą nas napotkać trudności
Gdzie szukać ofert pracy wakacyjnej?
Praca wakacyjna jest doskonałym źródłem zarobku dla wszystkich studentów w szczególności, jeśli nie podejmują oni żadnej pracy w ciągu trwania semestru akademickiego. Zarówno w dużych
Najprostsze rozwiązania
Jak oszczędzić sobie czas i skrócić poszukiwania w internecie? Być może masz swój ulubiony serwis do szukania ogłoszeń i umiesz posługiwać się jego narzędziami. Wiesz już, gdzie należy wybrać kategorię,
Masz firmę? Sprawdź swój kod PKD
Dwa słowa o...
Prowadzenie firmy, nawet jednoosobowej czy bardzo skromnej zawsze jest trudne. Dlatego nim je otwieramy najpierw długo namyślamy się, czy aby na pewno tego chcemy, czy
Weryfikuj informacje - to bardzo ważne
Artykuły prasowe – źródło wiedzy
Artykuły prasowe to niewątpliwie źródło wiedzy i najważniejszych informacji. Przedstawiają aktualne wydarzenia z kraju i świata. Z pewnością warto
Co to jest faktoring? faktoring odwrócony, pełny i międzynarodowy
Wiele przedsiębiorców marzy o tym żeby mieć dużą sprzedaż i duże obroty, jednak Ci którzy takie mają często wiedzą że potrafią z tym być całkiem poważne

Posted by on paź 7, 2017 in Ekonomia |

Metoda badania niewyczerpującego

Metoda badania niewyczerpującego

Metoda badania niewyczerpującego (częściowego), metoda badania statystycznego nie obejmującego całej zbiorowości statystycznej (statystyczna zbiorowość), lecz tylko jej część; stosowana jest, gdy badanie wyczerpujące byłoby niemożliwe lub niecelowe. Badanie wyczerpujące może się okazać niemożliwe wobec bardzo wielkich rozmiarów zbiorowości (np. jeżeli chcemy zbadać wymiary liści brzozy, to badanie wyczerpujące powinno objąć wszystkie liście wszystkich brzóz na świecie) lub gdy badanie powoduje zniszczenie badanego przedmiotu (np. przy statystycznej kontroli jakości żarówek). Badanie wyczerpujące może być niecelowe, jeżeli można uzyskać wyniki dostatecznie dokładne w inny sposób lub jeżeli środki finansowe przeznaczone na badanie są ograniczone albo też wyniki potrzebne są szybko. Badanie niewyczerpujące jest z reguły tańsze niż badanie wyczerpujące i może być przeprowadzone w krótszym czasie. Jeżeli badanie niewyczerpujące ma dać takie wyniki, które można by przenieść na całą zbiorowość, a więc jeżeli badana część zbiorowości ma być reprezentatywna, to jej struktura powinna być możliwie najbardziej zbliżona do struktury całej zbiorowości. Wymaga to specjalnego sposobu dobrania czy wylosowania badanej części zbiorowości. Badanie niewyczerpujące oparte na losowaniu nazywa się badaniem reprezentacyjnym. Jeżeli nie ma pewności, czy część zbiorowości podlegająca badaniu jest reprezentatywna, wówczas przy interpretowaniu wyników potrzebna jest dobra znajomość zagadnienia i duża ostrożność. Czasami wybiera się do badań takie jednostki danej zbiorowości, które można uważać za typowe dla tej zbiorowości. Pozwala to na bardzo wnikliwe badania i na ustalenie charakterystycznych cech badanej zbiorowości. Taka metoda ma zastosowanie przede wszystkim przy badaniu zjawisk społecznych. Podstawową metodą badania niewyczerpującego jest metoda reprezentacyjna, surogatem zaś — szacunek statystyczny (metoda szacunkowa). W pewnych przypadkach stosuje się badania ankietowe (ankieta) i metodę monograficzną.