Pages Menu
 

Categories Menu
Rozmowa kwalifikacyjna - kilka porad
Jak zwiększyć swoje szanse na rozmowie kwalifikacyjnej? To pytanie nieustannie krąży nam po głowie, gdy zostajemy zaproszeni przez rekrutera na rozmowę. Co zrobić, jak się ubrać, jak
Biuro w centrum Warszawy. Wirtualny adres biura
Zapewne adres firmy usytuowany w centrum Warszawy dla wielu ludzi jest oznaką prestiżu. W dzisiejszych czasach jest to prostsze niże może Ci się wydawać. Wystarczy skorzystać
Pomyśl o swoim własnym kantorze
Twój własny kantor w Bydgoszczy? Jeśli o tym myślisz, to warto, abyś przeczytał ten tekst. Nie twierdzimy, że jest to zły pomysł ale trzeba mieć świadomość jakie mogą nas napotkać trudności
Gdzie szukać ofert pracy wakacyjnej?
Praca wakacyjna jest doskonałym źródłem zarobku dla wszystkich studentów w szczególności, jeśli nie podejmują oni żadnej pracy w ciągu trwania semestru akademickiego. Zarówno w dużych
Nowa firma a lokalizacja - wirtualne biuro w Warszawie centrum
Zakładając działalność gospodarczą czasem stajemy przed dylematem jaką wpisać mamy siedzibę naszej firmy. Jest to uzasadnione z kilku powodów, jednak z pomocą
Jak inwestować - system inwestycyjny. Alternatywna spółka inwestycyjna - inwestycja w opcje
Jeżeli mamy pieniądze czasami myślimy o tym że powinniśmy je w coś zainwestować, jednak nie jest to taka prosta sprawa wybrać
Warto inwestować w silną markę pracodawcy
Posiadanie silnej marki pracodawcy wiąże się z szeregiem korzyści. Poznaj jakie są korzyści płynące z silnej marki pracodawcy.
Pracuję w fajnej firmie
Dla pracowników świadomość,

Posted by on paź 5, 2017 in Ekonomia |

Informacje w planowaniu i zarządzaniu

Informacje w planowaniu i zarządzaniu, przy spełnianiu funkcji planowania i zarządzania każdy ośrodek kierowania musi dysponować określonymi informacjami o różnorodnych czynnikach, które należy uwzględnić przy wyborze właściwej drogi postępowania. Od miarodajności tych informacji i umiejętności ich wykorzystania zależy w znacznej mierze prawidłowość podejmowanych decyzji, a co za tym idzie — sprawność oraz skuteczność planowania i zarządzania. Charakter potrzebnych informacji, ich zakres, układ i klasyfikacja zależą od tego, jakiemu ośrodkowi kierującemu oraz w jakiej fazie procesów planowania i zarządzania mają one służyć. Z punktu widzenia przedmiotu (treści) informacji wyodrębnia się następujące ich rodzaje: 1. informacje społeczne, które charakteryzują różnorodne czynniki wywierające wpływ na formowanie się potrzeb społeczeństwa (a więc też na formułowanie ostatecznych celów działalności produkcyjnej i usługowej, polegających na zaspokojeniu tych potrzeb), a ponadto czynniki w sferze stosunków międzyludzkich, wywierające wpływ na osiągalny stopień sprawności procesów produkcyjnych i usługowych, na równi z warunkami technik wytwarzania; 2. informacje techniczne, które charakteryzują dostępne warunki technik wytwarzania, przy określonym poziomie wiedzy naukowo-technicznej oraz sprawności organizacyjnej, a więc dostępne relacje między określonymi kombinacjami nakładów a uzyskiwanymi efektami produkcyjnymi (usługowymi); 3. informacje ekonomiczne, które charakteryzują warunki doboru optymalnych sposobów zaspokojenia potrzeb społecznych, przy dostępnych technikach wytwarzania, a także w obrębie dostępnych zasobów środków produkcji. Informacje ekonomiczne wynikają przede wszystkim z wewnętrznych przesłanek optymalizacji rozwoju i funkcjonowania gospodarki narodowej, a ponadto z przesłanek zewnętrznych, tj. międzynarodowego podziału pracy. Przybierają one postać parametrów rachunku ekonomicznego, zarówno cenowo-wartościowych, jak też mających wyraz rzeczowych ograniczeń swobody wyboru (w sferze struktury efektów oraz dostępności środków produkcji). Z punktu widzenia zasięgu systemu (podsystemu), którego kierowaniu informacje mają służyć, wyodrębnia się informacje zewnętrzne oraz wewnętrzne. Informacje zewnętrzne dotyczą związków danego systemu z jego otoczeniem, a więc zapotrzebowania na produkty (usługi) systemu, możliwości jego zasilania poszczególnymi rodzajami nakładów, a także innych warunków zewnętrznych (społecznych, instytucjonalnych, środowiskowych), wywierających wpływ na funkcjonowanie danego systemu. Informacje wewnętrzne dotyczą wewnętrznych cech systemu, powiązań między jego częściami składowymi, charakterystyki organizacji i technologii procesów, polegających na przetwarzaniu otrzymywanych z zewnątrz (lub zakumulowanych) środków w produkty (usługi) dostarczane na zewnątrz. W planowaniu i zarządzaniu istotne są informacje charakteryzujące warunki przyszłe (bliższej lub dalszej przyszłości, zależnie od rodzaju procesów). Informacje te mają następujące źródła inspiracji: 1. wnioski wynikające z diagnozy przeszłości i teraźniejszości; 2. poznanie warunków i sposobów osiągania w przyszłości świadomie wyznaczanych celów; 3. poznanie przewidywanego rozwoju zdarzeń, przebiegających niezależnie od woli i zamierzeń danego ośrodka kierującego; do zdarzeń tych trzeba dostosowywać świadomie podejmowane działania.