Pages Menu
 

Categories Menu
Kim jest tłumacz przysięgły?
Tłumaczenia przysięgłe były coraz bardziej poszukiwane w ostatnich latach ze względu na globalizację, migrację, turystykę i internacjonalizację rynków. Dokumenty i treści muszą być dostosowane
Jak zaprojektować skuteczne logo: zasady, kroki i narzędzia
Projektowanie logo dla firmy to proces, który łączy kreatywność z strategicznym myśleniem. Tworzenie skutecznego znaku rozpoznawczego wymaga zrozumienia podstawowych
Dystrybutory filtrujące wodę dla firm. Co warto wiedzieć o tym rozwiązaniu?
Obecnie zdrowie i ekologia stają się priorytetem wśród wielu ludzi. Firmy szukają coraz bardziej innowacyjnych rozwiązań, które nie tylko są
Biuro w centrum Warszawy. Wirtualny adres biura
Zapewne adres firmy usytuowany w centrum Warszawy dla wielu ludzi jest oznaką prestiżu. W dzisiejszych czasach jest to prostsze niże może Ci się wydawać. Wystarczy skorzystać
Nowa firma a lokalizacja - wirtualne biuro w Warszawie centrum
Zakładając działalność gospodarczą czasem stajemy przed dylematem jaką wpisać mamy siedzibę naszej firmy. Jest to uzasadnione z kilku powodów, jednak z pomocą
System business intelligence: analiza danych i zwiększanie konkurencyjności firmy
Systemy business intelligence stały się nieodłącznym elementem nowoczesnych przedsiębiorstw, oferując narzędzia i technologie pozwalające
Dobra zabawa firmowa w Zakopanem - imprezy integracyjne dla firm
Każdy szef doskonale wie że o sukcesie w jego firmie decyduje to czy pracownicy ze sobą współpracują, czy siebie lubią czy wręcz przeciwnie przychodzą co

Posted by on paź 7, 2017 in Ekonomia |

Procesy informacyjno-decyzyjne

Procesy informacyjno-decyzyjne

Procesy informacyjno-decyzyjne, wiązane bywają najczęściej z funkcjonowaniem stosunkowo dużych, sformalizowanych organizacji. Informacje obiegające w tych organizacjach są przetwarzane w sekwencje powiązanych ze sobą decyzji podejmowanych na różnych szczeblach i w różnych komórkach. Poszczególne decyzje są więc dynamicznie powiązane ze sobą za pomocą sprzężeń informacyjnych. Analiza p.i.-d. pozwala przedstawić organizację jako zbiór powiązanych ze sobą problemów do rozwiązania lub decyzji do podjęcia. Poszczególne typy problemów (decyzji) przyporządkowane są określonym pozycjom w organizacji (stanowiskom). Podjęcie decyzji polega na świadomym (czyli nieprzypadkowym) wyborze jednej z możliwości przyszłego działania. Szczególnym rodzajem decyzji, mającym dla funkcjonowania organizacji wyjątkowo duże znaczenie, są decyzje kierownicze. Różnią się one od decyzji niekierowniczych tym, że merytorycznie dotyczą funkcji planowania, organizowania, pobudzania i kontroli, a ponadto odnoszą się do działań personelu podległego kierownikowi. Podejmowanie jakichkolwiek decyzji (zarówno kierowniczych, jak i niekierowniczych) wymaga przede wszystkim odpowiedniej obsługi informacyjnej. Niezbędne są bowiem informacje pozwalające ustalić listą możliwych wariantów przyszłego działania, ocenić prawdopodobieństwo ich realizacji w danych warunkach, przewidzieć skutki wyboru działania poszczególnych z nich w różnym czasie. Informacje takie pochodzą z zewnątrz i z wewnątrz organizacji. Sprawność działania organizacji zależy w dużej mierze od jakości obsługi informacyjnej poszczególnych stanowisk, a zwłaszcza stanowisk kierowniczych. Początkiem p.i.-d. jest wytworzenie się stanu pewnej nierównowagi wewnątrz organizacji lub między organizacją a środowiskiem. Stan ten powoduje potrzebę zmiany, odczuwalną na jednym lub kilku stanowiskach organizacyjnych. Odczucie to przybiera postać Informacji (komunikatu) przesyłanego z jednego stanowiska organizacyjnego do innych. Na niektórych stanowiskach informacja taka powoduje wytworzenie się sytuacji decyzyjnej, tzn. uświadomienie sobie przez osobę zajmującą określoną pozycję w organizacji konieczności podjęcia przez nią decyzji w sprawie, której informacja merytorycznie dotyczy. Osoba taka zaczyna więc zbierać i konfrontować ze sobą wspomniane informacje niezbędne do podjęcia decyzji i w rezultacie dokonuje pewnego wyboru. Wybór ten zmienia sytuację wewnątrz organizacji lub jej stosunki z otoczeniem, prowadząc tym samym do nowego zachwiania stanu dotychczasowej równowagi i ponownego uruchomienia następnego p.i.-d. Badanie przebiegu p.i.-d. zachodzących w organizacjach, a zwłaszcza przyczyn zachodzących w nich zakłóceń, prowadzących do podejmowania błędnych decyzji (obniżających sprawność działania organizacji) ma olbrzymie znaczenie praktyczne i teoretyczne.