Pages Menu
 

Categories Menu
Wirtualne biuro a prestiż firmy
We współczesnych czasach, aby założyć sprawnie prosperującą firmę, wcale nie trzeba posiadać lokalu w którym będzie znajdować się jej biuro. Można bowiem skorzystać z wirtualnego biura
Weryfikuj informacje - to bardzo ważne
Artykuły prasowe – źródło wiedzy
Artykuły prasowe to niewątpliwie źródło wiedzy i najważniejszych informacji. Przedstawiają aktualne wydarzenia z kraju i świata. Z pewnością warto
Warto inwestować w silną markę pracodawcy
Posiadanie silnej marki pracodawcy wiąże się z szeregiem korzyści. Poznaj jakie są korzyści płynące z silnej marki pracodawcy.
Pracuję w fajnej firmie
Dla pracowników świadomość,
Twórz więzi i zmotywuj zespół w unikalnym otoczeniu
W dzisiejszym świecie, w którym tempo pracy jest coraz bardziej intensywne, a konkurencja stale rośnie, zespół pracowniczy jest kluczowym czynnikiem sukcesu każdej organizacji.
Najprostsze rozwiązania
Jak oszczędzić sobie czas i skrócić poszukiwania w internecie? Być może masz swój ulubiony serwis do szukania ogłoszeń i umiesz posługiwać się jego narzędziami. Wiesz już, gdzie należy wybrać kategorię,
Lotto.
Zdecydowałeś się spróbować swojego szczęścia i wybrałeś się do jednego z kiosków, aby zakupić los na loterię? Wybrałeś liczby, które są dla Ciebie ważne, a może losowo zdecydowałeś, które będą najodpowiedniejsze?
Nowe auto - leasing samochodów z obsługą serwisową w Warszawie. Auto Opel Corsa
Nowy samochód jest marzeniem bardzo wielu osób ale nie każdego na niego stać. Oczywiście podstawową przeszkodą na drodze do nowego samochodu

Posted by on paź 5, 2017 in Ekonomia |

Instytut

Instytut, jednostka organizacyjna, której zadaniem jest prowadzenie prac naukowych i naukowo-badawczych oraz kształcenie i doskonalenie; specjalistów w określonej dziedzinie. W Polsce występują 3 rodzaje i.: 1. i. naukowo-badawcze; są one jednostkami mającymi osobowość prawną; nadzór nad nimi sprawuje minister odpowiedniego resortu gospodarczego, rzadziej natomiast wojewódzka rada narodowa, organizacje spółdzielcze lub społeczne; 2. i. naukowe, będące placówkami Polskiej Akademii Nauk; 3. i. naukowo-dydaktyczne, tworzone w szkołach wyższych jako ich jednostki organizacyjne wewnątrz- lub pozawydziałowe. Szczególnym rodzajem i. szkół wyższych są i. uczelniano-przemysłowe, działające w powiązaniu z instytucjami państwowymi lub społecznymi, głównie kombinatami i przedsiębiorstwami.Prace z zakresu działalności podstawowej i. wykonywane są, w zależności od przyjętej formy gospodarki finansowej, na podstawie zawartych umów, zleceń jednostki nadrzędnej lub zatwierdzonego planu prac. W granicach ustalonych kwot i. może również wykonywać prace podejmowane z własnej inicjatywy. Poza działalnością podstawową i. prowadzi również tzw. działalność ogólnotechniczną, obejmującą m. in. informację naukowo-techniczną i ekonomiczną, normalizację i ochronę patentową wynalazków. Gospodarka finansowa i. może być prowadzona w formie jednostki budżetowej, zakładu budżetowego lub wg zasad rozrachunku gospodarczego. I. działający wg zasad rozrachunku gospodarczego ma prawo do tworzenia funduszu efektów wdrożeniowych z kwot otrzymywanych od przedsiębiorstw z tytułu efektów ekonomicznych uzyskanych przez nie dzięki wykorzystaniu prac i. Część tego funduszu i. przeznacza na finansowanie nagród wypłacanych autorom zastosowanych prac oraz osobom bezpośrednio uczestniczącym w procesie wdrażania. Organami i. są dyrektor i rada naukowa, w skład której powoływani są wybitni specjaliści z dziedziny nauki objętej zakresem działania i., zarówno zatrudnieni w tym i., jak i spoza niego. Rada naukowa jest organem opiniodawczym i doradczym i. w zakresie zagadnień naukowo-badawczych oraz czuwa nad poziomem naukowym jego działalności. W przypadku gdy rada naukowa reprezentuje sobą wysoki poziom naukowy, otrzymuje przyznawane przez ministra nauki, szkolnictwa wyższego i techniki uprawnienia do nadawania stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego. Działalnością podstawową i. zajmują się zakłady (kliniki w i. medycznych), którym powierza się określoną tematykę naukowo-badawczą i przeznaczone na ten cel środki. W zakładach tworzone są pracownie i laboratoria. Komórkami organizacyjnymi związanymi z pozostałą działalnością są działy, sekcje, warsztaty, stacje prób itp. W razie potrzeby powołuje się również, na czas wykonywania określonych prac naukowo-badawczych, grupy problemowe złożone z pracowników różnych zakładów oraz ew. ze specjalistów spoza i. I. może tworzyć swoje oddziały zamiejscowe i zakłady doświadczalne. Do zadań zakładów doświadczalnych należy: wykonywanie modeli, prototypów i wzorców wyrobów oraz urządzeń i instalacji potrzebnych do realizowania prototypowych procesów technologicznych, badanie nowych wyrobów, instalacji i procesów technologicznych, nadzorowanie ich eksploatacji oraz jednostkowa i małoseryjna produkcja unikalnych urządzeń i materiałów o specjalnych własnościach. Zakład doświadczalny i. działa jako wyodrębniona jednostka organizacyjna na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym. Wykonywanie prac naukowych i twórczych prac badawczych powierza się w i. wysoko kwalifikowanym specjalistom, powoływanym na stanowiska tzw. pracowników naukowo-badawczych (naukowo-dydaktycznych w szkołach wyższych), których warunki zatrudniania są uregulowane odrębnymi przepisami prawnymi. Pracownikom tym przysługuje m. in. skrócony do 42 godz. tydzień pracy, 6-tygodniowy urlop wypoczynkowy i przesunięta o 5 lat granica wieku emerytalnego (z zachowaniem prawa pracownika do wcześniejszego przejścia na emeryturą na własne żądanie), potrzebne gospodarce narodowej prace naukowo-badawcze wykonywane są głównie przez i. naukowo-badawcze. Drugim z kolei ich wykonawcą są i. naukowe PAN, koncentrujące większość badań podstawowych, prowadzonych w celach ogólnopoznawczych, będących niezbędnym źródłem twórczej inspiracji i danych naukowych do badań stosowanych, które prowadzi się w celu osiągnięcia określonych korzyści utylitarnych. Najważniejszym zadaniem i. naukowo-dydaktycznych jest kształcenie kadr specjalistów; prace naukowo-badawcze angażują tylko część potencjału szkół wyższych. W celu zwiększenia udziału pracowników szkół wyższych w pracach naukowo-badawczych, prowadzonych na potrzeby resortów gospodarczych, tworzy się i. uczelniano-przemysłowe, dla których głównym źródłem kadr jest uczelnia, a środków materialnych — zainteresowany resort. Poza i. prace naukowo-badawcze prowadzone są również w innych placówkach bazy naukowo-badawczej i rozwojowej: samodzielnych pracowniach PAN, centralnych laboratoriach, zakładach badań i doświadczeń, centralnych biurach konstrukcyjnych itp. Zasady tworzenia i. i zarządzania nimi są zróżnicowane w zależności od rodzaju i. I. naukowo-badawczy tworzony Jest na mocy uchwały Rady Ministrów, podjętej na wniosek zainteresowanego ministra. Nadzór nad i. sprawuje minister bezpośrednio lub przez podległy sobie organ administracji państwowej: zjednoczenie, kombinat, przedsiębiorstwo. W większości przypadków i. naukowo-badawcze podporządkowane są zjednoczeniom i wchodzą w skład zaplecza naukowo-technicznego określonych branż gospodarczych. I. naukowe PAN tworzone są na podstawie decyzji Prezydium Akademii; wymagają one zatwierdzenia przez Radę Ministrów i podlegają bezpośrednio sekretarzowi PAN. I. naukowo-dydaktyczny w szkole wyższej tworzony jest przez ministra nadzorującego szkołę i podporządkowany jest jej rektorowi. Odnosi się to również do i. uczelniano-przemysłowego, z tą jednak różnicą, że decyzja dotycząca jego powstania musi być poprzedzona zawarciem porozumienia między ministrem nadzorującym szkołę a ministrem zainteresowanego resortu.