Pages Menu
 

Categories Menu
Nowe auto - leasing samochodów z obsługą serwisową w Warszawie. Auto Opel Corsa
Nowy samochód jest marzeniem bardzo wielu osób ale nie każdego na niego stać. Oczywiście podstawową przeszkodą na drodze do nowego samochodu
Lotto.
Zdecydowałeś się spróbować swojego szczęścia i wybrałeś się do jednego z kiosków, aby zakupić los na loterię? Wybrałeś liczby, które są dla Ciebie ważne, a może losowo zdecydowałeś, które będą najodpowiedniejsze?
Świat biznesu - doradztwo biznesowe Warszawa
Biznes może być mały jak i duży. Każdy biznesmen ma swoje marzenia, każdy właściwie chce być wielkim przedsiębiorcą, zarabiać miliony dolarów, złotówek czy tam euro. Każdy
Sposoby finansowania. Szkolenia leasingowe - Leasing operacyjny
Finansowanie w firmie jest bardzo ważnym elementem działalności każdej jednej firmy. Bez odpowiedniego finansowania trudno będzie przetrwać przedsiębiorcy
Leasing - naprawdę warto
Leasing coraz bardziej popularny
Leasing to rozwiązanie, które ma wiele zalet. Chętnie korzystają z tej opcji firmy, które nie mają wystarczających środków na zakup specjalistycznych maszyn,
Masz firmę? Sprawdź swój kod PKD
Dwa słowa o...
Prowadzenie firmy, nawet jednoosobowej czy bardzo skromnej zawsze jest trudne. Dlatego nim je otwieramy najpierw długo namyślamy się, czy aby na pewno tego chcemy, czy
Rozmowa kwalifikacyjna - kilka porad
Jak zwiększyć swoje szanse na rozmowie kwalifikacyjnej? To pytanie nieustannie krąży nam po głowie, gdy zostajemy zaproszeni przez rekrutera na rozmowę. Co zrobić, jak się ubrać, jak

Posted by on paź 5, 2017 in Ekonomia |

Hawthorne experiment

HAWTHORNE EXPERIMENT, nazwą h.e. określa się cykl badań rozpoczętych w 1927 przez zespół pracowników naukowych Uniwersytetu Harvardzkiego pod kierunkiem E. Mayo. Badania te prowadzone były na zlecenie wielkiego koncernu elektrycznego Western Electric Corporation, w zakładach przemysłowych w Hawthorne pod Chicago. Początkowo w badaniach tych chodziło o ustalenie, w jakiej mierze na wydajność pracy oddziaływają takie czynniki, jak przerwy wypoczynkowe i odżywianie pracowników w trakcie pracy, długość dnia pracy, oświetlenie itp. Eksperyment przeprowadzony wśród wybranego zespołu kilku robotnic, zatrudnionych przy montowaniu urządzeń telefonicznych, polegał na odpowiednim dozowaniu zmian we wspomnianych wyżej czynnikach i równoczesnej obserwacji zmian w poziomie wydajności i zachowaniu się robotnic. Po kilku latach badań okazało się, że wydajność pracy rosła nieustannie bez względu na kierunki zmian warunków pracy. Próbując wyjaśnić to zjawisko ustalono, że decydującym czynnikiem mobilizującym do wydajniejszej pracy okazał się czynnik pominięty w pierwotnych założeniach badań, a mianowicie pozytywne ustosunkowanie się robotnic do samego eksperymentu, powstałe na tle łączącej je więzi osobistej, która skrystalizowała się w ciągu wielu lat wspólnej pracy. Zastąpienie surowego majstra życzliwym eksperymentatorem oraz dobre traktowanie robotnic złożyły się na ukształtowanie postaw sprzyjających efektywnej pracy. Badania w Hawthorne zwróciły zatem uwagę na znaczenie nieformalnych grup społecznych w środowisku pracy oraz niematerialnych bodźców kształtujących społeczny klimat pracy. Wykazały w sposób empirycznie udokumentowany, że czynniki te wywierają istotny wpływ na poziom wydajności pracy. Eksperymenty w Hawthorne zapoczątkowały w teorii i praktyce zarządzania etap określany mianem human relations i stały się zachętą do podjęcia w USA, a następnie w wielu innych krajach (w tym także socjalistycznych) empirycznych badań społecznych warunków pracy.