Pages Menu
TwitterRssFacebook
 

Categories Menu
Warto inwestować w silną markę pracodawcy
Posiadanie silnej marki pracodawcy wiąże się z szeregiem korzyści. Poznaj jakie są korzyści płynące z silnej marki pracodawcy.
Pracuję w fajnej firmie
Dla pracowników świadomość,
Prestiżowa lokalizacja biura - wirtualne biuro Warszawa Centrum
Wiele osób zaczynających swój biznes ma ochotę na prestiżową lokalizację swojej firmy, jednak umówmy się mało kogo stać na lokalizację jaką jest warszawa
Checklista najlepszych prezentacji
Podejście do stworzenia prezentacji to za każdym razem ogromne wyzwanie. Jednocześnie merytoryczne i praktyczne przygotowanie i zebranie materiałów, a następnie uporządkowanie ich spowoduje,
Leasing - naprawdę warto
Leasing coraz bardziej popularny
Leasing to rozwiązanie, które ma wiele zalet. Chętnie korzystają z tej opcji firmy, które nie mają wystarczających środków na zakup specjalistycznych maszyn,
Dobra zabawa firmowa w Zakopanem - imprezy integracyjne dla firm
Każdy szef doskonale wie że o sukcesie w jego firmie decyduje to czy pracownicy ze sobą współpracują, czy siebie lubią czy wręcz przeciwnie przychodzą co
Tłumacz w małej miejscowości
Coraz częściej częściej potrzebujemy usług tłumacza przysięgłego. Powody są różne. Mogą to być wyjazdy za granicę, handel (również ten internetowy) czy też tłumaczenia dokumentów związanych
Podatki: porady PIT, poprawne rozliczenie. Rozliczanie zeznań rocznych Piekary Śląskie
Co roku na koniec kwietnia wiele osób zaczyna biegać jak z pieprzem kiedy to się zorientuje że nie ma rozliczonego podatku za poprzedni

Posted by on paź 5, 2017 in Ekonomia |

Hawthorne experiment

HAWTHORNE EXPERIMENT, nazwą h.e. określa się cykl badań rozpoczętych w 1927 przez zespół pracowników naukowych Uniwersytetu Harvardzkiego pod kierunkiem E. Mayo. Badania te prowadzone były na zlecenie wielkiego koncernu elektrycznego Western Electric Corporation, w zakładach przemysłowych w Hawthorne pod Chicago. Początkowo w badaniach tych chodziło o ustalenie, w jakiej mierze na wydajność pracy oddziaływają takie czynniki, jak przerwy wypoczynkowe i odżywianie pracowników w trakcie pracy, długość dnia pracy, oświetlenie itp. Eksperyment przeprowadzony wśród wybranego zespołu kilku robotnic, zatrudnionych przy montowaniu urządzeń telefonicznych, polegał na odpowiednim dozowaniu zmian we wspomnianych wyżej czynnikach i równoczesnej obserwacji zmian w poziomie wydajności i zachowaniu się robotnic. Po kilku latach badań okazało się, że wydajność pracy rosła nieustannie bez względu na kierunki zmian warunków pracy. Próbując wyjaśnić to zjawisko ustalono, że decydującym czynnikiem mobilizującym do wydajniejszej pracy okazał się czynnik pominięty w pierwotnych założeniach badań, a mianowicie pozytywne ustosunkowanie się robotnic do samego eksperymentu, powstałe na tle łączącej je więzi osobistej, która skrystalizowała się w ciągu wielu lat wspólnej pracy. Zastąpienie surowego majstra życzliwym eksperymentatorem oraz dobre traktowanie robotnic złożyły się na ukształtowanie postaw sprzyjających efektywnej pracy. Badania w Hawthorne zwróciły zatem uwagę na znaczenie nieformalnych grup społecznych w środowisku pracy oraz niematerialnych bodźców kształtujących społeczny klimat pracy. Wykazały w sposób empirycznie udokumentowany, że czynniki te wywierają istotny wpływ na poziom wydajności pracy. Eksperymenty w Hawthorne zapoczątkowały w teorii i praktyce zarządzania etap określany mianem human relations i stały się zachętą do podjęcia w USA, a następnie w wielu innych krajach (w tym także socjalistycznych) empirycznych badań społecznych warunków pracy.