Pages Menu
 

Categories Menu
Franczyza - dla kogo?
GPoland https://gpoland.com.pl/ proponuje współpracę franczyzową. Franczyza jest dobrym sposobem na biznes dla wszystkich tych, którzy postanowili otworzyć swoją pierwszą firmę i nie mają w tej dziedzinie
Dlaczego warto wybrać drukarnię opakowań kartonowych dla Twojej firmy?
W dzisiejszym, bardzo konkurencyjnym rynku, to, jak prezentuje się produkt, ma bezpośredni wpływ na jego sukces. Opakowania pełnią kluczową rolę w
Dystrybutory filtrujące wodę dla firm. Co warto wiedzieć o tym rozwiązaniu?
Obecnie zdrowie i ekologia stają się priorytetem wśród wielu ludzi. Firmy szukają coraz bardziej innowacyjnych rozwiązań, które nie tylko są
Biuro w centrum Warszawy. Wirtualny adres biura
Zapewne adres firmy usytuowany w centrum Warszawy dla wielu ludzi jest oznaką prestiżu. W dzisiejszych czasach jest to prostsze niże może Ci się wydawać. Wystarczy skorzystać
Najprostsze rozwiązania
Jak oszczędzić sobie czas i skrócić poszukiwania w internecie? Być może masz swój ulubiony serwis do szukania ogłoszeń i umiesz posługiwać się jego narzędziami. Wiesz już, gdzie należy wybrać kategorię,
Tanie dokształcanie
Nie każdy lubi się uczyć, a jeśli na dodatek uczymy się czegoś trudnego i skomplikowanego, tym trudniej nam to przychodzi. Są niektóre przedmioty, które są szczególnie trudne w nauce. Są to zwykle
Nowa firma a lokalizacja - wirtualne biuro w Warszawie centrum
Zakładając działalność gospodarczą czasem stajemy przed dylematem jaką wpisać mamy siedzibę naszej firmy. Jest to uzasadnione z kilku powodów, jednak z pomocą

Posted by on paź 5, 2017 in Ekonomia |

Hawthorne experiment

HAWTHORNE EXPERIMENT, nazwą h.e. określa się cykl badań rozpoczętych w 1927 przez zespół pracowników naukowych Uniwersytetu Harvardzkiego pod kierunkiem E. Mayo. Badania te prowadzone były na zlecenie wielkiego koncernu elektrycznego Western Electric Corporation, w zakładach przemysłowych w Hawthorne pod Chicago. Początkowo w badaniach tych chodziło o ustalenie, w jakiej mierze na wydajność pracy oddziaływają takie czynniki, jak przerwy wypoczynkowe i odżywianie pracowników w trakcie pracy, długość dnia pracy, oświetlenie itp. Eksperyment przeprowadzony wśród wybranego zespołu kilku robotnic, zatrudnionych przy montowaniu urządzeń telefonicznych, polegał na odpowiednim dozowaniu zmian we wspomnianych wyżej czynnikach i równoczesnej obserwacji zmian w poziomie wydajności i zachowaniu się robotnic. Po kilku latach badań okazało się, że wydajność pracy rosła nieustannie bez względu na kierunki zmian warunków pracy. Próbując wyjaśnić to zjawisko ustalono, że decydującym czynnikiem mobilizującym do wydajniejszej pracy okazał się czynnik pominięty w pierwotnych założeniach badań, a mianowicie pozytywne ustosunkowanie się robotnic do samego eksperymentu, powstałe na tle łączącej je więzi osobistej, która skrystalizowała się w ciągu wielu lat wspólnej pracy. Zastąpienie surowego majstra życzliwym eksperymentatorem oraz dobre traktowanie robotnic złożyły się na ukształtowanie postaw sprzyjających efektywnej pracy. Badania w Hawthorne zwróciły zatem uwagę na znaczenie nieformalnych grup społecznych w środowisku pracy oraz niematerialnych bodźców kształtujących społeczny klimat pracy. Wykazały w sposób empirycznie udokumentowany, że czynniki te wywierają istotny wpływ na poziom wydajności pracy. Eksperymenty w Hawthorne zapoczątkowały w teorii i praktyce zarządzania etap określany mianem human relations i stały się zachętą do podjęcia w USA, a następnie w wielu innych krajach (w tym także socjalistycznych) empirycznych badań społecznych warunków pracy.