Pages Menu
 

Categories Menu
Tłumacz w małej miejscowości
Coraz częściej częściej potrzebujemy usług tłumacza przysięgłego. Powody są różne. Mogą to być wyjazdy za granicę, handel (również ten internetowy) czy też tłumaczenia dokumentów związanych
Podatki: porady PIT, poprawne rozliczenie. Rozliczanie zeznań rocznych Piekary Śląskie
Co roku na koniec kwietnia wiele osób zaczyna biegać jak z pieprzem kiedy to się zorientuje że nie ma rozliczonego podatku za poprzedni
PrimeXBT: Platforma handlowa oparta na bitcoinach, która może wiele zaoferować (recenzja 2021)
PrimeXBT to oparta na Bitcoinie platforma handlu depozytami zabezpieczającymi z wieloma aktywami, która, choć została zbudowana
Checklista najlepszych prezentacji
Podejście do stworzenia prezentacji to za każdym razem ogromne wyzwanie. Jednocześnie merytoryczne i praktyczne przygotowanie i zebranie materiałów, a następnie uporządkowanie ich spowoduje,
Weryfikuj informacje - to bardzo ważne
Artykuły prasowe – źródło wiedzy
Artykuły prasowe to niewątpliwie źródło wiedzy i najważniejszych informacji. Przedstawiają aktualne wydarzenia z kraju i świata. Z pewnością warto
Rozmowa kwalifikacyjna - kilka porad
Jak zwiększyć swoje szanse na rozmowie kwalifikacyjnej? To pytanie nieustannie krąży nam po głowie, gdy zostajemy zaproszeni przez rekrutera na rozmowę. Co zrobić, jak się ubrać, jak
Jak bawią się firmy? Atrakcje na imprezy firmowe - imprezy tematyczne dla firm Zakopane;
Zapewne każdy z nas słyszał opowieści o legendarnych imprezach firmowych, na których działy się dziwne sytuacje. Jednym z miejsc

Posted by on paź 8, 2017 in Ekonomia |

Saint-simonizm

Saint-simonizm, teoria rozwoju społecznego i organizacji społeczeństwa przyszłości, której twórcą był francuski socjalista utopijny C. H. Saint-Simon. Saint-Simon dostrzegał, że rozwój historyczny nie jest przypadkowy, że rządzą nim — podobnie jak światem przyrody — prawa obiektywne. Saint-Simon uważał, że kolejne etapy, przez które przechodzi społeczeństwo w swoim rozwoju, są koniecznymi szczeblami w procesie doskonalenia się ludzkości. Analizując współczesną mu epoką określa ją jako okres przejściowy między przeżytym już feudalizmem a rodzącym się nowym ustrojem, bardziej odpowiadającym potrzebom społecznym i nowym zdobyczom cywilizacji. Saint-Simon dostrzegał, że w gospodarce kapitalistycznej — zarówno w produkcji, jak i handlu — panuje anarchia prowadząca do marnotrawstwa gospodarczego, że społeczeństwo rozdarte jest na wrogie sobie klasy, między którymi toczy się ostra walka, że głównym celem współczesnego mu społeczeństwa jest zwiększenie bogactw klas posiadających a nie zapewnienie dobrobytu najszerszym masom narodu. Nowy rodzący się ustrój — industrializm — zapewni podstawowej klasie przemysłowej kierowniczą rolę, gdyż ci, którzy organizują proces produkcji i biorą w nim bezpośredni udział, powinni stać na czele społeczeństwa. W ustroju industrialnym praca będzie obowiązkiem wszystkich, społeczeństwo musi zapewnić wszystkim możność uzyskania pracy zgodnie z potrzebami społeczeństwa oraz zdolnościami i zamiłowaniami jednostki. Tylko praca i uzdolnienia decydują tu o pozycji jednostki w społeczeństwie i stanowią zasadniczą podstawę jej udziału w dochodzie narodowym. Saint-Simon pragnął zachować własność prywatną, ale chciał ograniczyć ją i podporządkować interesom społecznym; rozumiał, że zorganizowanie społeczeństwa jako stowarzyszenia ludzi pracy, a całej gospodarki jako wielkiego, jednolitego warsztatu produkcyjnego wymaga planowego kierowania produkcją i planowego wiązania z nią pracy naukowej i kulturalno-oświatowej. W przyszłym ustroju władza państwowa przekształci się z aparatu rządów politycznych nad ludźmi w aparat zarządzania rzeczami, kierowania procesem produkcji i podziału wytworzonych dóbr materialnych. Rewolucję Saint-Simon uważał za najbardziej radykalną drogę przemian społecznych, ale sądził, że należy jej unikać. Industrializm może zapanować drogą naturalnego rozwoju historycznego. Wystarczy, aby najbardziej wpływowe jednostki zrozumiały wyższość ustroju industrialnego i zechciały go stopniowo wprowadzić. Po śmierci Saint-Simona jego uczniowie propagowali nauki swojego mistrza i starali się je rozwijać dalej. W dalszym rozwoju s.-s. zatracił jednak postępowy charakter, nabrał cech raczej sekty religijnej głoszącej miłość bliźniego i solidaryzm społeczny.