Procesy informacyjno-decyzyjne
Procesy informacyjno-decyzyjne, wiązane bywają najczęściej z funkcjonowaniem stosunkowo dużych, sformalizowanych organizacji. Informacje obiegające w tych organizacjach są przetwarzane w sekwencje powiązanych ze sobą decyzji podejmowanych na różnych szczeblach i w różnych komórkach. Poszczególne decyzje są więc dynamicznie powiązane ze sobą za pomocą sprzężeń informacyjnych. Analiza p.i.-d. pozwala przedstawić organizację jako zbiór powiązanych ze sobą problemów do rozwiązania lub decyzji do podjęcia. Poszczególne typy problemów (decyzji) przyporządkowane są określonym pozycjom w organizacji (stanowiskom). Podjęcie decyzji polega na świadomym (czyli nieprzypadkowym) wyborze jednej z możliwości przyszłego działania. Szczególnym rodzajem decyzji, mającym dla funkcjonowania organizacji wyjątkowo duże znaczenie, są decyzje kierownicze. Różnią się one od decyzji niekierowniczych tym, że merytorycznie dotyczą funkcji planowania, organizowania, pobudzania i kontroli, a ponadto odnoszą się do działań personelu podległego kierownikowi. Podejmowanie jakichkolwiek decyzji (zarówno kierowniczych, jak i niekierowniczych) wymaga przede wszystkim odpowiedniej obsługi informacyjnej. Niezbędne są bowiem informacje pozwalające ustalić listą możliwych wariantów przyszłego działania, ocenić prawdopodobieństwo ich realizacji w danych warunkach, przewidzieć skutki wyboru działania poszczególnych z nich w różnym czasie. Informacje takie pochodzą z zewnątrz i z wewnątrz organizacji. Sprawność działania organizacji zależy w dużej mierze od jakości obsługi informacyjnej poszczególnych stanowisk, a zwłaszcza stanowisk kierowniczych. Początkiem p.i.-d. jest wytworzenie się stanu pewnej nierównowagi wewnątrz organizacji lub między organizacją a środowiskiem. Stan ten powoduje potrzebę zmiany, odczuwalną na jednym lub kilku stanowiskach organizacyjnych. Odczucie to przybiera postać Informacji (komunikatu) przesyłanego z jednego stanowiska organizacyjnego do innych. Na niektórych stanowiskach informacja taka powoduje wytworzenie się sytuacji decyzyjnej, tzn. uświadomienie sobie przez osobę zajmującą określoną pozycję w organizacji konieczności podjęcia przez nią decyzji w sprawie, której informacja merytorycznie dotyczy. Osoba taka zaczyna więc zbierać i konfrontować ze sobą wspomniane informacje niezbędne do podjęcia decyzji i w rezultacie dokonuje pewnego wyboru. Wybór ten zmienia sytuację wewnątrz organizacji lub jej stosunki z otoczeniem, prowadząc tym samym do nowego zachwiania stanu dotychczasowej równowagi i ponownego uruchomienia następnego p.i.-d. Badanie przebiegu p.i.-d. zachodzących w organizacjach, a zwłaszcza przyczyn zachodzących w nich zakłóceń, prowadzących do podejmowania błędnych decyzji (obniżających sprawność działania organizacji) ma olbrzymie znaczenie praktyczne i teoretyczne.
Najnowsze komentarze