Pages Menu
 

Categories Menu
Jak zaprojektować skuteczne logo: zasady, kroki i narzędzia
Projektowanie logo dla firmy to proces, który łączy kreatywność z strategicznym myśleniem. Tworzenie skutecznego znaku rozpoznawczego wymaga zrozumienia podstawowych
Lotto.
Zdecydowałeś się spróbować swojego szczęścia i wybrałeś się do jednego z kiosków, aby zakupić los na loterię? Wybrałeś liczby, które są dla Ciebie ważne, a może losowo zdecydowałeś, które będą najodpowiedniejsze?
Biuro w centrum Warszawy. Wirtualny adres biura
Zapewne adres firmy usytuowany w centrum Warszawy dla wielu ludzi jest oznaką prestiżu. W dzisiejszych czasach jest to prostsze niże może Ci się wydawać. Wystarczy skorzystać
Rozmowa kwalifikacyjna - kilka porad
Jak zwiększyć swoje szanse na rozmowie kwalifikacyjnej? To pytanie nieustannie krąży nam po głowie, gdy zostajemy zaproszeni przez rekrutera na rozmowę. Co zrobić, jak się ubrać, jak
System business intelligence: analiza danych i zwiększanie konkurencyjności firmy
Systemy business intelligence stały się nieodłącznym elementem nowoczesnych przedsiębiorstw, oferując narzędzia i technologie pozwalające
Franczyza - dla kogo?
GPoland https://gpoland.com.pl/ proponuje współpracę franczyzową. Franczyza jest dobrym sposobem na biznes dla wszystkich tych, którzy postanowili otworzyć swoją pierwszą firmę i nie mają w tej dziedzinie
Leasing - naprawdę warto
Leasing coraz bardziej popularny
Leasing to rozwiązanie, które ma wiele zalet. Chętnie korzystają z tej opcji firmy, które nie mają wystarczających środków na zakup specjalistycznych maszyn,

Posted by on paź 7, 2017 in Ekonomia |

Procesy informacyjno-decyzyjne

Procesy informacyjno-decyzyjne

Procesy informacyjno-decyzyjne, wiązane bywają najczęściej z funkcjonowaniem stosunkowo dużych, sformalizowanych organizacji. Informacje obiegające w tych organizacjach są przetwarzane w sekwencje powiązanych ze sobą decyzji podejmowanych na różnych szczeblach i w różnych komórkach. Poszczególne decyzje są więc dynamicznie powiązane ze sobą za pomocą sprzężeń informacyjnych. Analiza p.i.-d. pozwala przedstawić organizację jako zbiór powiązanych ze sobą problemów do rozwiązania lub decyzji do podjęcia. Poszczególne typy problemów (decyzji) przyporządkowane są określonym pozycjom w organizacji (stanowiskom). Podjęcie decyzji polega na świadomym (czyli nieprzypadkowym) wyborze jednej z możliwości przyszłego działania. Szczególnym rodzajem decyzji, mającym dla funkcjonowania organizacji wyjątkowo duże znaczenie, są decyzje kierownicze. Różnią się one od decyzji niekierowniczych tym, że merytorycznie dotyczą funkcji planowania, organizowania, pobudzania i kontroli, a ponadto odnoszą się do działań personelu podległego kierownikowi. Podejmowanie jakichkolwiek decyzji (zarówno kierowniczych, jak i niekierowniczych) wymaga przede wszystkim odpowiedniej obsługi informacyjnej. Niezbędne są bowiem informacje pozwalające ustalić listą możliwych wariantów przyszłego działania, ocenić prawdopodobieństwo ich realizacji w danych warunkach, przewidzieć skutki wyboru działania poszczególnych z nich w różnym czasie. Informacje takie pochodzą z zewnątrz i z wewnątrz organizacji. Sprawność działania organizacji zależy w dużej mierze od jakości obsługi informacyjnej poszczególnych stanowisk, a zwłaszcza stanowisk kierowniczych. Początkiem p.i.-d. jest wytworzenie się stanu pewnej nierównowagi wewnątrz organizacji lub między organizacją a środowiskiem. Stan ten powoduje potrzebę zmiany, odczuwalną na jednym lub kilku stanowiskach organizacyjnych. Odczucie to przybiera postać Informacji (komunikatu) przesyłanego z jednego stanowiska organizacyjnego do innych. Na niektórych stanowiskach informacja taka powoduje wytworzenie się sytuacji decyzyjnej, tzn. uświadomienie sobie przez osobę zajmującą określoną pozycję w organizacji konieczności podjęcia przez nią decyzji w sprawie, której informacja merytorycznie dotyczy. Osoba taka zaczyna więc zbierać i konfrontować ze sobą wspomniane informacje niezbędne do podjęcia decyzji i w rezultacie dokonuje pewnego wyboru. Wybór ten zmienia sytuację wewnątrz organizacji lub jej stosunki z otoczeniem, prowadząc tym samym do nowego zachwiania stanu dotychczasowej równowagi i ponownego uruchomienia następnego p.i.-d. Badanie przebiegu p.i.-d. zachodzących w organizacjach, a zwłaszcza przyczyn zachodzących w nich zakłóceń, prowadzących do podejmowania błędnych decyzji (obniżających sprawność działania organizacji) ma olbrzymie znaczenie praktyczne i teoretyczne.