Pages Menu
 

Categories Menu
Najprostsze rozwiązania
Jak oszczędzić sobie czas i skrócić poszukiwania w internecie? Być może masz swój ulubiony serwis do szukania ogłoszeń i umiesz posługiwać się jego narzędziami. Wiesz już, gdzie należy wybrać kategorię,
Checklista najlepszych prezentacji
Podejście do stworzenia prezentacji to za każdym razem ogromne wyzwanie. Jednocześnie merytoryczne i praktyczne przygotowanie i zebranie materiałów, a następnie uporządkowanie ich spowoduje,
System business intelligence: analiza danych i zwiększanie konkurencyjności firmy
Systemy business intelligence stały się nieodłącznym elementem nowoczesnych przedsiębiorstw, oferując narzędzia i technologie pozwalające
Wybór miejsca na firmowe imprezy. Impreza integracyjna dla firm w Warszawie
Warszawa to nie tylko stolica Polski ale i miejsce gdzie bardzo wiele koncernów ma swoje główne siedziby a co za tym idzie jest spore zapotrzebowanie
Rozmowa kwalifikacyjna - kilka porad
Jak zwiększyć swoje szanse na rozmowie kwalifikacyjnej? To pytanie nieustannie krąży nam po głowie, gdy zostajemy zaproszeni przez rekrutera na rozmowę. Co zrobić, jak się ubrać, jak
Co to jest faktoring? faktoring odwrócony, pełny i międzynarodowy
Wiele przedsiębiorców marzy o tym żeby mieć dużą sprzedaż i duże obroty, jednak Ci którzy takie mają często wiedzą że potrafią z tym być całkiem poważne
Jak stworzyć efektowny katalog firmowy budujący wizerunek marki
Katalog firmowy to nie tylko zbiór ofert i zdjęć, ale kluczowe narzędzie budowania wizerunku marki i skutecznej promocji. Aby spełniał swoją funkcję marketingową,

Posted by on paź 5, 2017 in Ekonomia |

Integracja załogi

Integracja załogi

Integracja załogi, integracja jakiejś zbiorowości polega na scaleniu różnorodnych elementów tej zbiorowości w ten sposób, że stanowi ona całość zwartą i funkcjonalną, zdolną do utrzymania się i działania. W socjologii integracja jest często używanym terminem, występującym w różnych znaczeniach. Do najczęściej stosowanych można zaliczyć integrację organizacyjną i społeczną. Integracja organizacyjna polega na uzgodnieniu celów organizacji i celów indywidualnych lub grupowych jej członków. Głównymi jej elementami są więc cele oraz koordynacja działania. Do funkcjonowania zakładu pracy niezbędne jest utrzymanie minimum integracji, czego wyrazem jest np. stabilizacja załogi i realizacja zadań na określonym poziomie. Zapewnienie integracji organizacyjnej stanowi jedno z głównych zadań kierownictwa. Integracja społeczna natomiast polega na występowaniu więzi społecznej i spójności danej grupy. W grę wchodzi nie tyle uzgodnienie celów działania, ile ich wspólnota, działanie zbiorowe, poczucie przynależności do grupy i system powiązań międzyludzkich. Integracja społeczna zakłada występowanie wspólnych norm i wartości oraz wzorów zachowań. Wg innego podziału, zaproponowanego przez W. S. Landeckera, wyróżnia się integrację normatyw- n ą, polegającą na spójności norm i wartości w grupie. Oprócz niej można mówić o integracji funkcjonalnej i komunikacyjnej, których znaczenie odpowiada omówionej integracji organizacyjnej. Ponadto często używany jest termin „integracja kulturowa”, rozumiany jako koherencja wzorów i wartości kulturowych. I.z. na poziomie integracji organizacyjnej jest niezbędnym warunkiem do funkcjonowania zakładu. Optymalny stan wymaga jednak integracji społecznej, a więc spójności i sieci więzi społecznej, zespołu wspólnych norm i wzorów zachowań, popartych akceptowanym systemem kontroli społecznej. Przeciwieństwem integracji jest dezintegracja, polegająca na braku więzi i rozbieżności celów działania poszczególnych ludzi i grup w zakładzie. Między tymi skrajnymi stanami obserwujemy kontinuum, w którym występują pewne ograniczenia integracji. Mogą one mieć charakter poznawczy, motywacyjny i organizacyjny. Ograniczenia poznawcze wynikają z nieznajomości celów i norm działania (wiążą się z integracją komunikacyjną). Ograniczenia motywacyjne odnoszą się do psychologicznych stanów: poczucia przynależności,. identyfikacji. Natomiast organizacyjne — wiążą się z wielkością i strukturą organizacji, powodującą segmentalizację i partykularyzm poszczególnych jej części. Zakres występowania tych ograniczeń może być różny i stąd też zjawiska dezorganizacji mogą mieć różny zasięg i charakter. Czynnikami integrującymi załogę są świadomość celów zakładu i celów własnych. Nie zawsze i nie wszystkie cele indywidualne mogą być realizowane w obrębie formalnej organizacji przedsiębiorstwa. Tym większego znaczenia dla integracji nabiera całokształt kontaktów i stosunków społecznych, łączących załogę. Inne czynniki integracyjne polegają na utrwalaniu i przekazywaniu określonych i związanych z celami zakładu norm i wzorów zachowań. Środki służące temu składają się na system motywacyjny, system kar i nagród. Sprzyjają one procesom przystosowawczym i redukcji oczekiwań indywidualnych do celów i możliwości zakładu jako całości. Procesy integracji zachodzą w różnych płaszczyznach. Możemy mówić o i.z., czyli o jej wewnętrznej spójności, o integracji z załogą, tj. zgodności celów i identyfikacji z grupą, a także o i.z. z szerszą zbiorowością, np. lokalną, klasą robotniczą, społeczeństwem w ujęciu globalnym. Biorąc to pod uwagę, dezintegracja zbiorowości może prowadzić jednocześnie do integracji na innym poziomie. Z tego punktu widzenia oba procesy — integracji i dezintegracji — tworzą całość dynamiczną.