Pages Menu
TwitterRssFacebook
 

Categories Menu
Jak inwestować - system inwestycyjny. Alternatywna spółka inwestycyjna - inwestycja w opcje
Jeżeli mamy pieniądze czasami myślimy o tym że powinniśmy je w coś zainwestować, jednak nie jest to taka prosta sprawa wybrać
Podatki: porady PIT, poprawne rozliczenie. Rozliczanie zeznań rocznych Piekary Śląskie
Co roku na koniec kwietnia wiele osób zaczyna biegać jak z pieprzem kiedy to się zorientuje że nie ma rozliczonego podatku za poprzedni
Sposoby finansowania. Szkolenia leasingowe - Leasing operacyjny
Finansowanie w firmie jest bardzo ważnym elementem działalności każdej jednej firmy. Bez odpowiedniego finansowania trudno będzie przetrwać przedsiębiorcy
Checklista najlepszych prezentacji
Podejście do stworzenia prezentacji to za każdym razem ogromne wyzwanie. Jednocześnie merytoryczne i praktyczne przygotowanie i zebranie materiałów, a następnie uporządkowanie ich spowoduje,
Integracja pracowników - najlepsza agencja eventowa: ranking
Każdy marzy o pracy w fajnym zespole, gdzie atmosfera jest tak miła że do pracy przychodzimy z przyjemnością, z chęcią spotykamy się z naszymi współpracownikami
Prestiżowa lokalizacja biura - wirtualne biuro Warszawa Centrum
Wiele osób zaczynających swój biznes ma ochotę na prestiżową lokalizację swojej firmy, jednak umówmy się mało kogo stać na lokalizację jaką jest warszawa
Upadłość - bankructwo firmy jednoosobowej i osoby fizycznej
Czasami nasze życie układa się bardzo różnie, zaciągamy zobowiązania, których nie jesteśmy w stanie spłacić co w konsekwencji prowadzi do nagromadzenia się wielkiego

Posted by on paź 5, 2017 in Ekonomia |

Instytut

Instytut, jednostka organizacyjna, której zadaniem jest prowadzenie prac naukowych i naukowo-badawczych oraz kształcenie i doskonalenie; specjalistów w określonej dziedzinie. W Polsce występują 3 rodzaje i.: 1. i. naukowo-badawcze; są one jednostkami mającymi osobowość prawną; nadzór nad nimi sprawuje minister odpowiedniego resortu gospodarczego, rzadziej natomiast wojewódzka rada narodowa, organizacje spółdzielcze lub społeczne; 2. i. naukowe, będące placówkami Polskiej Akademii Nauk; 3. i. naukowo-dydaktyczne, tworzone w szkołach wyższych jako ich jednostki organizacyjne wewnątrz- lub pozawydziałowe. Szczególnym rodzajem i. szkół wyższych są i. uczelniano-przemysłowe, działające w powiązaniu z instytucjami państwowymi lub społecznymi, głównie kombinatami i przedsiębiorstwami.Prace z zakresu działalności podstawowej i. wykonywane są, w zależności od przyjętej formy gospodarki finansowej, na podstawie zawartych umów, zleceń jednostki nadrzędnej lub zatwierdzonego planu prac. W granicach ustalonych kwot i. może również wykonywać prace podejmowane z własnej inicjatywy. Poza działalnością podstawową i. prowadzi również tzw. działalność ogólnotechniczną, obejmującą m. in. informację naukowo-techniczną i ekonomiczną, normalizację i ochronę patentową wynalazków. Gospodarka finansowa i. może być prowadzona w formie jednostki budżetowej, zakładu budżetowego lub wg zasad rozrachunku gospodarczego. I. działający wg zasad rozrachunku gospodarczego ma prawo do tworzenia funduszu efektów wdrożeniowych z kwot otrzymywanych od przedsiębiorstw z tytułu efektów ekonomicznych uzyskanych przez nie dzięki wykorzystaniu prac i. Część tego funduszu i. przeznacza na finansowanie nagród wypłacanych autorom zastosowanych prac oraz osobom bezpośrednio uczestniczącym w procesie wdrażania. Organami i. są dyrektor i rada naukowa, w skład której powoływani są wybitni specjaliści z dziedziny nauki objętej zakresem działania i., zarówno zatrudnieni w tym i., jak i spoza niego. Rada naukowa jest organem opiniodawczym i doradczym i. w zakresie zagadnień naukowo-badawczych oraz czuwa nad poziomem naukowym jego działalności. W przypadku gdy rada naukowa reprezentuje sobą wysoki poziom naukowy, otrzymuje przyznawane przez ministra nauki, szkolnictwa wyższego i techniki uprawnienia do nadawania stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego. Działalnością podstawową i. zajmują się zakłady (kliniki w i. medycznych), którym powierza się określoną tematykę naukowo-badawczą i przeznaczone na ten cel środki. W zakładach tworzone są pracownie i laboratoria. Komórkami organizacyjnymi związanymi z pozostałą działalnością są działy, sekcje, warsztaty, stacje prób itp. W razie potrzeby powołuje się również, na czas wykonywania określonych prac naukowo-badawczych, grupy problemowe złożone z pracowników różnych zakładów oraz ew. ze specjalistów spoza i. I. może tworzyć swoje oddziały zamiejscowe i zakłady doświadczalne. Do zadań zakładów doświadczalnych należy: wykonywanie modeli, prototypów i wzorców wyrobów oraz urządzeń i instalacji potrzebnych do realizowania prototypowych procesów technologicznych, badanie nowych wyrobów, instalacji i procesów technologicznych, nadzorowanie ich eksploatacji oraz jednostkowa i małoseryjna produkcja unikalnych urządzeń i materiałów o specjalnych własnościach. Zakład doświadczalny i. działa jako wyodrębniona jednostka organizacyjna na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym. Wykonywanie prac naukowych i twórczych prac badawczych powierza się w i. wysoko kwalifikowanym specjalistom, powoływanym na stanowiska tzw. pracowników naukowo-badawczych (naukowo-dydaktycznych w szkołach wyższych), których warunki zatrudniania są uregulowane odrębnymi przepisami prawnymi. Pracownikom tym przysługuje m. in. skrócony do 42 godz. tydzień pracy, 6-tygodniowy urlop wypoczynkowy i przesunięta o 5 lat granica wieku emerytalnego (z zachowaniem prawa pracownika do wcześniejszego przejścia na emeryturą na własne żądanie), potrzebne gospodarce narodowej prace naukowo-badawcze wykonywane są głównie przez i. naukowo-badawcze. Drugim z kolei ich wykonawcą są i. naukowe PAN, koncentrujące większość badań podstawowych, prowadzonych w celach ogólnopoznawczych, będących niezbędnym źródłem twórczej inspiracji i danych naukowych do badań stosowanych, które prowadzi się w celu osiągnięcia określonych korzyści utylitarnych. Najważniejszym zadaniem i. naukowo-dydaktycznych jest kształcenie kadr specjalistów; prace naukowo-badawcze angażują tylko część potencjału szkół wyższych. W celu zwiększenia udziału pracowników szkół wyższych w pracach naukowo-badawczych, prowadzonych na potrzeby resortów gospodarczych, tworzy się i. uczelniano-przemysłowe, dla których głównym źródłem kadr jest uczelnia, a środków materialnych — zainteresowany resort. Poza i. prace naukowo-badawcze prowadzone są również w innych placówkach bazy naukowo-badawczej i rozwojowej: samodzielnych pracowniach PAN, centralnych laboratoriach, zakładach badań i doświadczeń, centralnych biurach konstrukcyjnych itp. Zasady tworzenia i. i zarządzania nimi są zróżnicowane w zależności od rodzaju i. I. naukowo-badawczy tworzony Jest na mocy uchwały Rady Ministrów, podjętej na wniosek zainteresowanego ministra. Nadzór nad i. sprawuje minister bezpośrednio lub przez podległy sobie organ administracji państwowej: zjednoczenie, kombinat, przedsiębiorstwo. W większości przypadków i. naukowo-badawcze podporządkowane są zjednoczeniom i wchodzą w skład zaplecza naukowo-technicznego określonych branż gospodarczych. I. naukowe PAN tworzone są na podstawie decyzji Prezydium Akademii; wymagają one zatwierdzenia przez Radę Ministrów i podlegają bezpośrednio sekretarzowi PAN. I. naukowo-dydaktyczny w szkole wyższej tworzony jest przez ministra nadzorującego szkołę i podporządkowany jest jej rektorowi. Odnosi się to również do i. uczelniano-przemysłowego, z tą jednak różnicą, że decyzja dotycząca jego powstania musi być poprzedzona zawarciem porozumienia między ministrem nadzorującym szkołę a ministrem zainteresowanego resortu.